Kunskap & Artiklar
Personalhandbok – företagarens bästa vän
Som företagare finns det många saker att tänka på. Verksamheten ska gå runt, löner ska betalas och avtal ska skrivas. Dessutom ska personalens behov uppfyllas i form av till exempel god arbetsmiljö och bra introduktioner för nyanställda. Lägg därtill den lista på lagstadgade krav som måste följas. Det är inte konstigt att känna att tiden inte alltid räcker till.
I det läget är en personalhandbok företagarens bästa vän.
I det här blogginlägget går vi igenom vad en personalhandbok är för någonting och vad den bör innehålla. Vi går också igenom vilka fördelar som finns med att samla företagets alla HR-verktyg på ett och samma ställe.
Därför ska du outsourca lönehanteringen
Att hantera företagets löner kan vara en tidskrävande och komplicerad process som kräver en hög grad av noggrannhet. Företag som vill få mer tid till kärnverksamheten och undvika potentiella fel kan därför överväga att outsourca företagets lönehantering.
I det här blogginlägget kommer vi att diskutera fördelarna med löneoutsourcing och på vilket sätt som Crona kan hjälpa ditt företag.
Lön & Semester
Semester! Är något de flesta vill ha, men för att folk ska kunna vara lediga och ha det härligt finns det några som måste administrera arbetet som finns kring semester och det är inte alltid ett självklart arbete. På Crona har vi skrivit ett par artiklar som tar er genom det ständiga arbetet med semester. Nedan följer sammanfattningar av de artiklar vi har.
Rehabiliteringsansvar – vägen tillbaka efter sjukskrivning
I det här inlägget går vi igenom vad rehabiliteringsansvaret innebär. Crona Softwares HR-chef Lotta Lindroth berättar även hur hon brukar arbeta med frågor kopplade till anställdas sjukfrånvaro och ger sina bästa tips på saker att tänka på som arbetsgivare när man har anställda som är på väg tillbaka efter en sjukskrivning.
Crona Lön - Case - Trumpf Maskiner
Crona Stories - Trumpf Maskiner valde att ta över sin lönehantering och anställde Mannola Lindblom som HR- och Löneadministratör. Första uppgiften - att välja ett löneprogram. Se filmen om Trumpf maskiner och Crona Lön.
Kassasystemet från Crona POS tar taktpinnen inom handeln: ”Det vinner alla på”
De senaste åren har tydliggjort att framtiden fortsätter digitaliseras, så även i den dagliga handeln. Samtidigt befinner vi oss mitt i en stor omställning inom kassasystemens värld – där svenska Crona POS nu växer ännu större och starkare i samband med köpet av Boxnet och Vendolink.
Stopp för klassiska kassaapparater – Crona GO! möter småföretagens behov
En lagändring innebär att många klassiska kassaapparater inte längre kommer vara godkända av Skatteverket att använda inom några år. Som ett svar på den stundande förändringen har Crona därför lanserat det nya kassasystemet för småföretag – Crona GO!
– Vi vill möta det behov som många företag kommer ha när det kommer till digitalisering av sina kassasystem, säger Jesper Ringholm, vd för Crona Software.
VAB - Vård av sjukt barn
VAB – vård av barn, är när en medarbetare stannar hemma från jobbet eller går miste om a-kassa för att ta hand om ett sjukt barn. Medarbetaren får ett 100 % löneavdrag (uppbär ingen lön från arbetsgivaren) och kan istället få ersättning från Försäkringskassan. Det kallas för ”tillfällig föräldrapenning” (vab). Här går vi igenom vanliga frågor kring vabbandet.
Lagkravet: Så måste företag motverka penningtvätt
Varje år tvättas över 100 miljarder kronor i det svenska finansiella systemet. För att motverka detta problem finns strikta krav på banker om kundkännedom och att agera vid misstankar om penningtvätt. Men även företagare så som redovisningsbyråer, revisorer, advokater och lönekonsulter är skyldiga att följa strikt lagstiftning kring penningtvätt.
Guide: Så ger du nyanställda bästa tänkbara introduktion
Upprymdhet. Förväntan. Pirr i magen. Att börja ett nytt jobb ger ofta upphov till positiva känslor. Ditt ansvar som arbetsgivare är att se till de positiva känslorna förblir och att eventuell nervositet byts ut mot trygghet och lugn.
Så underlättar Cronas kassasystem för convenience-butiker
Med kassasystemet Crona POS har mängder av convenience-butiker i landet fått ett flexibelt verktyg som underlättar deras affärer. I en växande bransch står Crona redo att hjälpa ännu fler.
– Vi har lärt oss vad som är viktigt för aktörerna i den här branschen, säger Daniel Chruzander, chef för affärsutveckling på Crona.
Nya funktioner i Crona Lön
Läs om de senaste uppdateringarna i Crona Lön:
Flexberäkning
Jour och beredskap
Attestera lönebeskeden
Semesterväxling
5 tips – så startar du en ny butik
Går du i tankar om att starta en ny butik? Känner du dig osäker på hur du ska ta din affärsidé från ritbordet till verkligheten? Är du i behov av en hjälpande hand med årtionden av erfarenhet som sett små butiker växa till stora kedjor på nära håll?
Då har du kommit helt rätt. Vi tog ett samtal med vår egen Daniel Chruzander, chef för affärsutveckling på Crona, för att få reda på de vanligaste misstagen och de bästa tipsen för nystartade butiker. Det här vill du inte missa.
Arbetsmiljö del 2 - Så hanterar du missbruk bland anställda
Att se nära och kära falla in i ett beroende är ofta tungt och upprivande. Att som kollega eller chef se en medarbetare drabbas kan också många gånger vara lika påfrestande och hjärtskärande.
I det här blogginlägget går vi igenom vilket ansvar du som arbetsgivare har när du misstänker ett missbruk bland någon av dina anställda. Vi ger också konkreta tips på hur du bör agera vid första misstanke om missbruk.
Julklappar till anställda
Tips inför årets julklappar till anställda.
Få tomtenissar tänker nog på om paketen de slår in i tomteverkstaden uppfyller villkoren för att räknas som skattefria. Men som arbetsgivare är det en högst relevant fråga att ställa sig.