Digital Brevlåda

Christine Johansson

En illustrerad kub i neon färger.

Vad är en digital brevlåda?

Det är precis som det låter en digital brevlåda, med en digital brevlåda kan man välja att få sin post digitalt i stället för på papper. I stället för att det landar i brevlådan hemma, skickas och levereras informationen till den digitala brevlåda som man valt. Det kan gälla post från företag och myndigheter. Den digitala posten påverkas inte utav väder och vind utan man kan vara säker på att ens post kommer fram säkert, snabbt och miljövänligare och att man alltid har tillgång till den. Digital brevlåda finns både för företag och privatpersoner.

Fyra olika digitala brevlådor:

I dagsläget finns det 4 olika digitala brevlådor som man kan använda sig utav och få sina brev och sin myndighetspost till). Man får välja den brevlåda som man gillar och som passar en bäst. Nedan kan man se vad de olika digitala brevlådorna kan ta emot för post och från vilka.

  • Digimail (post från myndigheter, kommuner och företag)

  • E-Boks (post från myndigheter, kommuner och företag)

  • Kivra (post från myndigheter, kommuner och företag)

  • Min myndighetspost (post från myndigheter och kommuner)

Vilka kan ha det?

Det passar alla som känner att de vill samla all viktig pappers post på ett ställe. Plus att man kan komma åt denna när som. Det som krävs är att man är myndig, har ett svenskt personnummer och e-legitimation.

Hur funkar det och hur kommer man åt sin digitala brevlåda?

Du kommer åt din digitala brevlåda enkelt via en webbläsare på datorn, i läsplattan eller på mobilen, alternativt att man använder någon av de digitala brevlådornas appar. Man skapar ett konto med sina uppgifter och man loggar alltid in genom identifiering med en e-legitimation. När som helst, var som helst. Tjänsten är kostnadsfri och övergången går per automatik. Man kan ställa in hur man vill bli noterad när man har fått post till sin brevlåda, antingen via e-post, sms eller att man får en notis via en app.

Vilka företag kan man välja bland?

Det blir bara fler och fler företag som ansluter sig till digitala brevlådor. Man kan se på aktuell digital brevlådas hemsida vilka som har anslutit sig till just deras tjänst.

Vad kan man få levererat till sin digitala brevlåda?

Man väljer själv vilka företag, branscher och organisationer som man vill ska leverera till sin digitala brevlåda samt vilka handlingar man vill ska hamna där. Det kan vara myndighetspost som deklarationen, digitala kvitton ifrån allt från mataffären till elektronikaffären. Man kan även betala sina fakturor, läsa sina lönebesked samt ladda upp och signera dokument. Crona Lön har skapat en egen digital brevlåda för mottagande av lönebesked som självfallet är enkel att koppla till löneprogrammet. 

Att tänka på när man använder digital brevlåda.

Man har själv ansvaret att ta del av den post som kommer till den digitala brevlådan. Viktigt att kontrollera att det är rätt uppgifter som ligger som info i din digitala brevlåda, som din mejladress och ditt mobilnummer. Samt att kontrollera att de mejl man får från den digitala brevlådan inte fastnar i ens skräppost. Att man kontrollerar hur man blir aviserad när man får nya meddelanden så att man inte missat någon viktig post som exempelvis en faktura. Ifall man ångar sig kan man alltid avsluta tjänsten och övergå till papper igen, de papper och post som redan kommit till den digitala brevlådan kommer att ligga kvar.

Är du fortsatt intresserad? Läs gärna mer om digital brevlåda här. 

Föregående
Föregående

Expertskatt - Utländska forskare

Nästa
Nästa

Uppstart med Crona Tid&Resa